Zdrowie

Żywienie dzieci


Żywienie dzieci – dziś to ogromny problem, bagatelizowany często przez rodziców! Czy Ty również olewasz zdrowie swojego dziecka? Nie widzisz problemu?

żywienie dzieci
To tylko jeden lód prawda?

Dzieci to nasz przyszłość i każdy o tym doskonale wie. Aby miały szansę na dobre i długie życie w zdrowiu ważne są nawyki żywieniowe wypracowane od małego. Tak naprawdę, ważne jest to od poczęcia i okresu prenatalnego, bo przecież to co je mama otrzymuje również dziecko.

Na każdym więc etapie jest to kwestia odpowiednich decyzji.

W pewnym momencie mamy lub tatusiowie chcą wrócić do pracy, dziadkowie często jeszcze również pracują i oddajemy nasze dzieci pod opiekę placówek – żłobka, przedszkola i potem szkoły.

Żywienie dzieci w żłobkach.

Do żłobka chodzą zazwyczaj dzieci w wieku 1- 3 lata. Dieta rocznego dziecka jest już dietą rozszerzoną i nawet, jeśli dziecko jest jeszcze karmione piersią zjada też 3-4 dodatkowe posiłki uzupełniające. Dziecko w tym wieku często je już to samo co dorośli w odpowiednich oczywiście porcjach.

Na co powinien zwrócić uwagę rodzic dziecka chodzącego do żłobka? Co powinno znaleźć się w żłobkowym menu aby mieć pewność, że dziecko jest zdrowo żywione?

  • produkty w większości powinny być gotowane na parze, pieczone lub duszone. – unikamy smażenia
  • Posiłki powinny być zróżnicowane i bogate w witaminy oraz wszelkie składniki odżywcze. Dlatego nie może zabraknąć w nich warzyw, owoców, drobiu, jaj, ryb, produktów zbożowych czy produktów mlecznych
  • przyprawy używane w menu w żłobku powinny być naturalne, najlepiej ziołowe, na pewno bez glutaminianu sodu
  • porcje powinny być dostosowane do wieku
  • do picia powinna być podawana woda lub soczki z naturalnych przecierów, dziecko nie powinny pić płynów gazowanych i słodzonych
  • przekąski o ile w ogóle nie powinny zawierać cukru
  • żłobek standardowo powinien zapewnić 4 posiłki – śniadanie, 2gie śniadanie, obiad i podwieczorek
  • jeśli dziecko ma zdiagnozowaną alergię – żłobek powinien zapewnić dietę indywidualną

Dzieci w takim wieku bacznie obserwują dorosłych i starają się ich naśladować. Nauczyciele powinni to umiejętnie wykorzystywać do zachęcania dzieci do spożywania posiłków.

Dziecko w wieku 1-3 powinno spożywać od 1000 do 1300 kcal na dobę w sumie. Wartość ta zależy od wagi dziecka, przy czym średnio na 1 kg dziecko powinno otrzymać ok 85 kcal.

Jadłospis w placówce opieki powinien być również dostępny dla rodziców do wglądu ponieważ już w tym wieku tworzą się pewne nawyki żywieniowe. Menu zazwyczaj znajdziemy na tablicy w głównym holu placówki. Ważne jest, aby rodzic potem w domu kontynuował dobre zwyczaje i był konsekwentny we wprowadzaniu i utrzymaniu powyżej wskazanych zaleceń żywieniowych.

żywienie dzieci
Nawet takie maluszki już zajadają słodkości!

Żywienie dzieci w wieku przedszkolnym.

Dziecko kończy trzy latka i przechodzi do przedszkola. W wieku 4-6 lat dziecko cechuje wzrost aktywności fizycznej co powinno znaleźć odzwierciedlenie w jadłospisie przedszkolaka.

Jadłospis dobowy przedszkolaka powinien zapewniać średnio od ok. 1400 kcal do 1700 kcal w zależności od wagi dziecka.

Dzieci dalej intensywnie rosną w tym okresie, stąd też teraz należy zwrócić uwagę na to, czy dziecku dostarczana jest odpowiednia ilość wapnia. Wapń to materiał budulcowy zębów i kości. Szklanka mleka zapewnia jedynie 1/4 dziennego zapotrzebowania na wapń. Do jadłospisu przedszkolaka powinny być oprócz mleka dodane sery twarogowe, kefiry czy jogurty.

W dalszym ciągu kluczowa dla rozwoju fizycznego i umysłowego jest różnorodność produktów. Menu przedszkolaka powinno więc być podobne do menu w żłobku, w odpowiednich porcjach zapewniające odpowiedni poziom białka, węglowodanów i tłuszczy.

W wieku przedszkolnym zaczynamy też zauważać większe różnice w budowie ciała, może pojawić się u niektórych dzieci większa ilość tkanki tłuszczowej na przykład. Stąd też, oprócz odpowiedniego jadłospisu przedszkole powinno zapewnić dziecku odpowiednią dawkę ruchu. 1 godzina dziennie to minimum.

żywienie dzieci
Czy Twoje dziecko widziało kiedyś tyle warzyw na talerzu?!

Żywienie dzieci w wieku szkolnym.

Minęło kilka lat i dziecko zaczyna chodzić do szkoły. Dziecko w wieku szkolnym staje się bardziej narażone na nadwagę a nawet otyłość. Zaczyna się okres siedzenia w ławkach, a ilość lekcji wychowania fizycznego nie zapewnia dziennej wymaganej dawki ruchu. Dziecko po zajęciach w szkole równie chętnie dalej siedzi ale już przed komputerem, to niestety zmora dzisiejszych czasów.

Coraz mniej szkół posiada też świetlice i programy żywienia. W żłobku i przedszkolu regularność posiłków przez znaczną część dnia zapewniają placówki, w szkołach wygląda to już często inaczej a w dalszym ciągu dziecko powinno spożywać 4-5 posiłków dziennie, w odpowiednich odstępach, zapewniających różnorodność i zapotrzebowanie dziecka na energię.

Stąd też tutaj kluczową rolą będzie odgrywał rodzic i jego świadomość na temat jedzenia, zbilansowanej diety dziecka oraz aktywności fizycznej. – TUTAJ – przeczytaj wpis o jakości jedzenia którą kupujesz w markecie!

Dziecko powinno zjeść pierwsze śniadanie jeszcze przed wyjściem z domu, najlepiej razem z rodzicami. Pierwszy posiłek jest niezmiernie ważny. Średnio każdy uczeń ma następnie 5 do 6 lekcji co oznacza, że powinien zjeść w tym czasie posiłek. Jeśli szkoła zapewnia obiady warto z tej opcji skorzystać i dać dziecku możliwość na ciepły posiłek. Jeśli nie ma takiej opcji, uczeń powinien mieć ze sobą drugie śniadanie. Dziecko bez drugiego posiłku po ok 4 godzinach od śniadania będzie miało problemy z koncentracją a nawet problemy z pamięcią.

Niestety w ciągu trwania dnia w szkole rodzic nie jest w stanie w pełni kontrolować co dziecko je tym bardziej, że w większości szkół są też sklepiki, w których niestety często można kupić słodkie, tłuste i niezdrowe przekąski. Nigdy nie będzie pewności czy z głodu nie skorzysta z opcji, która szybko syci, ale nic nie wnosi. – TUTAJ – przeczytaj bardzo ważny wpis o otyłości brzusznej, która jest następstwem jedzenia niskiej jakości jedzenia oraz kilogramów cukru tygodniowo, nie lekceważ tego!

żywienie dzieci
Wspólny posiłek jest ważny, tak samo jak to co jecie!

Cóż pozostaje rodzicom dziecka w wieku szkolnym? Zjeść z nim śniadanie, przygotować mu posiłek do szkoły, zjeść z nim posiłek po powrocie do domu, i prowadzić rozmowy o jedzeniu i o tym, jaki wpływ ma na dziecko i jego przyszłość. Edukacja to słowo klucz tak jak całe żywienie dzieci.

Rodzice powinni wykazywać zainteresowanie żywieniem na etapie każdej placówki opieki czy oświatowej, aby mieć pewność, że dzieci otrzymują pełnowartościowe posiłki. W żłobkach i przedszkolach posiłki i ich kontrola są zapewnione, ale o możliwości żywienia w szkole rodzić musi zadbać sam.

Żywienie dzieci ma ogromne znaczenie dla jakości życia naszych dzieci teraz i w przyszłości. Rodzice często są przytłoczeni ogromem informacji i porad w mediach, gdzie część z nich sobie zaprzecza a część to mity niewiadomego pochodzenia. Wątpliwości rozwieje na pewno specjalista – dietetyk lub lekarz. Pamiętaj rodzicu, że kto pyta, nie błądzi!

Podsumowanie:

Nie podlega jednak wątpliwościom fakt, że najlepszą metodą w każdym okresie życia dziecka jest dawanie dobrego przykładu zdrową dietą i aktywnością fizyczną rodziców. Pytanie jest do Ciebie, czy zależy Ci na dzieciach? na ich zdrowiu? czy dalej będziesz udawać że nic się nie dzieje!

Na koniec przeczytaj jeszcze dwa ważne wpisy o żywieniu:

Jak wzmacniać odporność
Zdrowie

Jak wzmacniać odporność

3 proste nawyki, które pomogą w odchudzaniu!
Zdrowie

3 proste nawyki, które pomogą w odchudzaniu!

Pracoholizm a zdrowie – WYKLUCZONE!
Zdrowie

Pracoholizm a zdrowie – WYKLUCZONE!